|
Jag är gitarrist sedan 1979, eller
snarare var det då allt började med gitarren när jag fick låna en klassisk
nylonsträngad gitarr av min morbror en sommar när jag var
15 år. Jag tyckte gitarren var så "cool" men visste inte ett
dugg om hur man spelade på den. Så jag började med att plocka ut
kända melodier på den 6:e E-strängen, vilket gick bättre än
förväntat och därför gav mersmak. Kanske gick det bättre än jag räknat med p.g.a. att
jag spelade pianolektioner via den kommunala musikskolan vid
tidpunkten, och
hade därför redan hunnit utveckla improvisationstekniken musikaliskt. Piano ja, hur
ballt var det jämfört med gitarr, det fanns ju inte direkt någon
"solopianist" som fick stå längst fram på scenen och sola med
Steinwayflygeln i ett axelband? Efter att ha tragglat en-strängs-rocklåtar ett tag hade jag bestämt mig, nu skulle jag
bli en av världens bästa gitarrister - men på elgitarr, som jag
inte ens ägde just då.
Mike Oldfield blir min
gitarrlärare - 1980
Jag skaffade ett sommarjobb &
plockade jordgubbar, och för lönen köpte jag en begagnad sliten
"Gibson SG" el-planka. Wow...nu var drömmen på väg att
uppfyllas, men bara på väg :-) Nu gällde det att öva, öva & åter
öva, det visste jag. Att skaffa en gitarrlärare hade jag inte
råd med, och då jag precis gått ut 9:an funkade ju inte
kommunala musikskolan längre heller, så jag gick in i en
skivaffär och köpte en vinylplatta som hette QE2
som såg ball ut, men någon snubbe som hette Oldfield
för jag hade hört en låt med honom som hette Platinum
där han spelade elgitarr på en riktigt skönt sätt. Väl hemma
laddade jag skivan och började härma hans gitarrlir. Jag gav mig
inte förrän jag kunde spela exakt likadant, sedan gjorde jag
likadant med nästa låt på plattan, alla låtar, köpte fler av
hans skivor, spelade efter alla låtar - till slut hade jag
spelat alla hans gitarrslingor på alla hans plattor vid
tillfället, skam den som ger sig. Mike Oldfield som hans fullständiga namn är, blev
min privata gitarrlärare, och han vet inte ens om det. Tack för lektionerna
Mike!
Van Halen - 1982
"Oh my god", som dom säger,
Edward Van Halen's solo Eruption slog total
knockout på mig när jag hörde den första gången (det gör den nog
än idag t.o.m. med tanke på vilket år han spelade in det). Men,
till slut kunde jag spela hela solot och de flesta av alla hans
andra riff trots allt, skam den som ger sig. Jag hade dock lite
svårt i början med att vänja mig av med Mike's speciella snabba
vibrato som jag övat upp, för att köra Edwards nya lite mer
rockigare
vibraton, men övning ger färdighet. Idag använder jag ibland båda
typerna av vibraton i samma solon som en cool grej...
Earth, Wind & Fire - 1983
En dag hörde jag Lets Groove Tonight
med
den superstora 8-mannagruppen Earth, Wind & Fire, och upptäckte
att man kunde spela lite annorlunda på elgitarren, typ lite
souligare, lite andra andra tongångar helt enkelt, iväg till
skivaffären igen och inhandla en ny "gitarrlärare", ännu en
gång.
Carlos Santana - 1984
Behöver jag säga mer? Näe, trodde
väl det. Även Carlos har varit min "gitarrlärare" som
sagt. Det kändes lite speciellt när Santana slog igenom på
allvar på 2000-talet typ med låten "Maria", en sådär 16-17 år
senare, för ingen visste ju knappt vem jag pratade om under alla
år innan bland mina musikervänner.
SAGA - 1986
Hemma hos Fredda en kväll, (Fredda
hade sökt gitarrist till sitt band via Gula Tidningen och jag
fick jobbet) efter en träningssession i replokalen i en källare
under en flyktingförläggning i Upplands Väsby, så sa han:
"Gosse, du bara måste höra denna låt, helt grym!" Så drog han
igång The Flyer med SAGA på sin
vinyltallrik, och jag minns än idag hur allt hår på min kropp
ställde sig i starblocken redo att kuta 4000 meter häck! Denna typ av gitarrlir som
Ian Chrichton i SAGA spelade, hade jag väntat på
att få upptäcka sedan 1979, det visste jag direkt när jag hörde
låten. Tackar Fredda, jag bränner av SAGA än idag ibland, för
att jag inte kan låta bli bara.
Guess what? Jepp, jag gick till
skivaffären igen och kom hem med en bunt SAGA-skivor, och
spelade efter varje låt tills alla solon satt. Men, denna gång
var det inte lika lätt som alla andra gånger tidigare, det var
t.o.m. rejält svårt att hinna höra vilka toner Ian spelade
bitvis, då han spelade så snabbt & avancerat. Detta löste jag
dock genom att spela in låtarna på en Tandberg rullbandspelare,
och sedan spela upp dem i halva tempot och öva in solona.
Därefter var det bara att förbättra sin snabbhet successivt
tills jag kunde spela med Ian i skivans originaltempo, skam den
som ger sig. Vid den
här tidpunkten kände jag mig faktiskt rätt bra på att lira
gitarr och hade t.o.m. börjat arbeta extra som studiogitarrist i
Stockholm. Jag kunde t.o.m. unna mig att njuta av känslan och
allt det hårda arbete jag lagt ner minns jag. Men denna känsla
skulle snabbt gå över visade det sig, den dagen jag hörde Yngwie
Malmsteen för första gången...otroligt vad kass jag kände mig
över en natt!
Yngwie Malmsteen - 1987
Yngwie upptäckte jag första gången
på allvar detta år. Hans gitarrlir på plattan Ricing Force
från 1984, alltså släppt 3 år innan jag hörde det första gången
(undrar hur insnöad jag var egentligen) var för mycket på alla
sätt!
Hur kunde man lira så på en gitarr, helt obegripligt - men lika
inspirerande för mig. Nu skulle det bli sista gången som jag
valde en "gitarrlärare" i skivaffären minns jag att jag tänkte
då jag hittade en utmaning som hette duga, och jag valde kanske
en av de mest avancerade gitarristerna man kan ge sig på ur en
teknisk synvinkel. Fram tills denna dag hade jag dessutom spelat
gitarr med endast 3 av 4 fingrar på vänsterhanden, lillfingret
hade alltså sovit i 8 års tid eller åkt med som en blindtarm typ
- för det var mest i vägen tyckte jag. Ingen hade ju lärt mig
hur man tekniskt använder fingrar, plektrum, svajarmar m.m. Jag
hade ju lyssnat & kopierat som sagt. Men att försöka spela
Yngwie's solon på 3 fingrar, är som att köra Formel 1 på 3 hjul,
typ rätt illa upptäckte jag snabbt då varje finger behövs för
bl.a. snabbhet. Så, jag tvingades att väcka lilla vickevire från
sin törnrosas sömn och det var inte roligt alls. Det var
faktiskt som att börja från början 1979, jag fick ändra på flera
moment, och börja träna skalor & snabbhet på nytt. Men vad
gjorde det, Yngwie var ju med och inspirerade mig och till slut
så "satt dom där bara" en dag - hans Neoklassiska skalor, i
samma tempo. Den dagen var jag nöjd lovar jag, nu hade jag nått
mina drömmars mål, nästan. Jag var kanske inte en av världens
bästa gitarrister, men jag kunde spela precis likadant som en av
dem. Skam den som ger sig, igen...
Steve Vai - 1990
Minns du att jag nyss hävdade, att
det bli sista gången som jag "valde en gitarrlärare" när jag
hade hört Yngwie Malmsteen? Då visste jag inte att Steve
Vai fanns! Ur min synvinkel sett, är Steve Vai den kanske
mest kompetenta gitarrist jag har hört. Så därför är det nog rätt
lätt för dig att lista ut att jag fick ett återfall och gick
till skivaffären ännu en gång, men vad du inte vet, är att jag
inte anser mig ha lyckats kopiera Steve's gitarrspel helt &
hållet ännu 15 år senare - så hans spelstil inspirerar mig
fortfarande.
Summering - 2005
Jag har visserligen kompletterat min
kunskaper genom självstudier via GIT - Guitar Institute
of Technology. Jag har även tagit privata gitarrlektioner
via jazzgitarrister. Men det som alltid varit roligast och gett
mig mest inspiration är ändå att ha spelat till skivor och andra
gitarrister. Jag hoppas ändå att jag har en egen unik
spelstil (men så klart med inslag av lite Halen, Oldfield, Santana,
Malmsteen, Steve Vai m.m.) och lirar gitarr för att det
fortfarande är så förbaskat roligt & svårt att låta bli. Jag
övar fortfarande 2 timmar varje dag i genomsnitt, har gjort det
sedan 1979. Ibland kan jag öva 5 timmar i sträck, speciellt när
jag just hört någon ny spännande gitarrist (för dom tar aldrig
slut) - då får jag nästan lust att gå till skivaffären igen, även
om det numera bara är Steve Vai's plattor jag lirar till då & då
sedan ett bra tag. Men, under sena höstkvällar kan nostalgin slå
till, och jag går ut i förrådet och gräver bland de gamla
"vinylkakorna", och hittar gitarrister jag redan spelat efter som
Mike Stern, Al Dimeola, John McLaughlin, George Benson, Allan
Holdsworth, Jeff Beck, Steve Hackett, m.fl. Listan kan göras
längre, snacka om att det finns många inspirationskällor som
sagt.
Nu vet du hur och var ifrån jag har
hämtat inspiration till min egen utveckling som gitarrist, genom
allt helt enkelt "spela tillsammans" med andra gitarrister på
deras skivor. Du kommer att skapa, eller har kanske redan hunnit
skapa din egen historia, när det gäller att bli inspirerad &
utvecklas som gitarrist. Hur det sker eller skett spelar ju
ingen roll, det viktigaste är bara att det sker hela tiden - och
skivor är ganska billiga på längre sikt jämfört med en riktig
gitarrlärare...
Till sist, skam den som ger sig - de
e bara å öva på :-)
Mer
info om Playback och mig bakom denna sajt
|